Het bijhouden van de politieke agenda, het regelen van gesprekken met ministeries en bewindspersonen, het signaleren van lobby-kansen: daarbij kan extra hulp heel handig zijn. Er speelt zoveel in de politiek, dat het voor organisaties moeilijk kan zijn om overzicht te houden. En wat als het niet goed lukt je lobby te integreren in je online publiekscommunicatie?
Dan heb je een energieke professional nodig. Eentje met zoveel connecties, dat LinkedIn is opgehouden ze te tellen.
- Ik heb de kennis van inhoud en beleidsprocessen én ruime ervaring met online communicatiekanalen.
- Ik heb het netwerk in de ambtenarij en het maatschappelijk middenveld.
- Ik heb de energie en intrinsieke motivatie om verandering op gang te brengen.
Wendy Hoenkamp, aangenaam.
Zullen we een keertje verder praten?
Uniek is dat ik public affairs integreer in de overall communicatie: hoe versterken social media en andere online kanalen de belangenbehartiging? Wanneer zijn gesprekken met knoppendraaiers afdoende en wanneer zijn er publiekscampagnes nodig? En op welke momenten zet je lobby als instrument in, terwijl je met je achterban communiceert en campagne voert?
Case study
Opdrachtgever: Consumentenbond
Projectnaam: Review Verkiezingsmanifest
De vraag: Voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen presenteerde de Consumentenbond het Verkiezingsmanifest. De Consumentenbond vroeg mij om visueel inzichtelijk te maken in hoeverre de politiek met onze standpunten aan de slag is gegaan. Daarnaast werd mij gevraagd per speerpunt alle politieke documenten te verzamelen en structureren.
Wat heb ik gedaan: Inventarisatie van de politieke voortgang via een overzicht van alle politieke documenten. Daarnaast een visuele weergave van de stand van zaken.
Het resultaat: Een duidelijk overzicht waar we staan en wat er nog moet gebeuren, waar de belangenbehartigers mee verder konden.